fbpx

ג׳וזף פילאטיס – האיש והשיטה

ג׳וזף פילאטיס - רקע

ג׳וזף פילאטיס נולד בגרמניה בשנת 1880, אביו היה מתעמל בעל מדליות ואימו מרפאה טבעית. כיחד היה ג׳וזף חולני וסבל מאסטמה, כאבים ראומטולוגיים ופעמים רבות נפל למיטת חוליו. מצב זה חייב אותו לעסוק בשיפור כושרו הגופני ובריאותו. בגיל 14 כושרו הגופני ומבנה גופו הבנוי לתלפיות, שימשו כמודל לפוסטרים העוסקים באנטומיה. (מאוחר יותר, תמונות אלה קישטו את קירות הסטודיו המפורסם שלו בניו יורק) בשנת 1912 ג׳וזף עזב לאנגליה.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914, מאחר והיה אזרח גרמני, נכלא ג׳וזף במחנה שבויים ושם החל לאמן את חבריו בהנהגה עצמית ובכושר גופני. לימים שיטה זו נקראה על ידו Contrology המוכרת לכולנו היום כ ״פילאטיס״.

במשך הזמן עבר לטפל בפצועים ובנכים שהיו במחנה ואף החל לעזור בבית חולים מקומי בשיקום פצועי המלמחה בעזרת השיטה אותה פיתח שמהותה חיזוק שרירים ושליטה בהם.

על מנת ליישם את עקרונות השטה שלו ובמטרה לאפשר לחולים והפצועים לתרגל אותהף, חיבר ג׳וזף למיטות החולים קפיצים ורצועות עור וכך נולד הרעיון לפיתוח מכשירי הפילאטיס.

במהלך השנים מכשירים אלה שוכללו עד לתוצאה הסופית עליה אנו מתרגלים היום את שיטת הפילאטיס.

לאחר המלחמה חזר ג׳וזף לגרמניה והתיישב בהמבורג שם המשיך לפתח את התאוריות שלו על שיפור ושימור הכושר והמציא תרגילים המבוססים על תאוריות אלה.

באותה תקופה החלו לעבוד החל ג׳וזף לעבוד עם כיראוגרף מצליח בשם רודולף וון לאבאן, ביחד הם יישמו את תרגילי הפילאטיס לתוך עולם הריקוד והשילוב היה מוצלח מעל ומעבר למצופה.

סטודיו פילאטיס הראשון על יד ג׳וזף פילטאיס

בשנת 1925, ג׳וזף עזב לאמריקה, בדרכו לשם, על סיפון האוניה פגש הקלרה, שלימים הפכה אשתו. יחד הם פתחו את הסטודיו הראשון שלהם בניו יורק בשנת 1926.

באותו בניין ממש ישבו מספר סטודיואים לבלט וריקוד ולא עבר זמן רב עד שהרקדנים החלו לפקוד את הסטודיו ולתרגל את השיטה.

עד מהרה שמו של ג׳וזף הפך פופולארי מאוד בקרב אנשי הבמה ואלה הגיעו לתרגל את שיטתו דרך קבע. לא רק אנשי במה שמעו על השיטה החדשה שהגיעה לעיר, גם עשירי העיר, שחקנים ואנשים בעלי השפעה הגיעו לסטודיו והשיטה החלה להכות גלים.

בשנת 1966 פרצה שריפה בסטודיו שלא הותירה דבר ממנו, האגדה מספרת שכאשר ג׳וזף הגיע לסטודיו על מנת לאמוד את הנזקים הוא נפל דרך רצפת עץ רעועה לקומה התחתונה ויצא ללא פגע, בגיל 86.

ג׳וזף נפטר כשנה לאחר מכן, והותיר את קלרה לנהל את הסטודיו וללמד את השיטה,

בעודו בחיים הספיק ג׳וזף להעביר את עקרונות השיטה ״לבוגרים״ שלו, קומץ קטן של מורים שהמשיכו את דרכו והפיצו את היטה בעולם כולו.

לאחר מותו הוחלף שמה של השיטה והיא נקראה ״פילאטיס״.

כיום מיליוני אנשים בעולם מתרגלים את שיטת הפילאטיס, משקמים ומחטבים את גופם באמצעותה ונהנים מתוצאותציה.

בשנת 1945 פרסם ג׳וזף פילאטיס את ספרו Return to life בו הוא מסביר את החשיבות של כושר גופני ותחזוקת גוף נאותה לחיים מאושרים, הפירוש לכושר גופני היא ההגשמה והשמירה על גוף מאוזן עם מחשבה רגועה ויכולת לבצע תבניות יומיומיות בטבעיות, קלילות ושלמות.

על מנת להגיע לאיזון שכזה עלינו לשאוף להיות חזקים ובריאים ולפתח את המוח עד לקצה גבול היכולת. החיים המודרניים לקחו מאתנו את שהטבע יעד לגופנו וסגנון החיין המודרני משמש כמחסה והגנה לכל אלה.

אנו לוקחים פסקי זמן מדי פעם על מנת להתאושש מקצב החיים, לצאת מהשגרה, המתח והלחצים המלווים אותנו ולמלא מצבורים.

גל קספרס פנו אלינו