fbpx

עקרונות הפילאטיס – עקרונות לחיים!‎

עקרונות הפילאטיס - עקרונות לחיים!‎

עקרונות הפילטאיס - Contrology

שליטה היא התיאום המלא בין הגוף והנפש, שליטה גורמת לגוף להתפתח בצורה מאוזנת, מתקנת יציבה לקויה, אוצרת אנרגיה בגוף, מאתגרת את הנפש ומרוממת את הרוח. ג׳וזף פילאטיס טוען בספרו שאם נתרגל על בסיס יומיומי את התרגילים אותם פיתח, תוך ארבעה חודשים כבר נבחין בהבדל ונשיג שליטה על הגוף שלנו.

אחת התוצאות המרכזיות של התרגול היא העברת שליטה מלאה של הגוף והנפש. השליטה מתחילה בשליטת הראש על השרירים ומכאן מתפתחת ליכולת לשלוט ברצונותינו ותפקודנו.

תרגילים אלה דורשים מהלב לעבוד בחוזקה ולאורך זמן, הם מסייעים לדם להגיע לכל סיב ושריר בגופנו. נשימה נכונה מפחיתה את מאמץ הלב, מזרימה חמצן לשרירים, מפתחת את הריאות ומחייה את מחזור הדם.

 שיטת ה Contrology אותה פיתח ג׳וזף מבוססת על עקרונות גופניים בסיסיים, מעולם לא נמצאו כתובים שמסבירים בבירור מדוע התבסס דווקא על עקרונות אלה ומהי משמעות וחשיבות עקרונות אלה בשיטה שפיתח. עם זאת סרטונים המתעדים את שיטת הלימוד שלו וממשיכי דרכו מלמדים אותנו שאלה הם ששת העקרונות העיקריים עליהם מבוססת השיטה.

ששת עקרונות היסוד

  •  נשימה״מעל הכל למד לנשום נכון״ – הנשימה היא פעולה טבעית ולא רצונית המתרחשת בגוף באופן טבעי, נשימה נכונה מזרימה חמצן לדם וממריצה את מערכת הדם. לרוב בני האדם נטייה בזמן לחץ / פעילות גופנית מאומצת, להפסיק לנשום, בשיטת הפילאטיס הנשימה הינה נרכיב בלתי נפרד מהתרגיל עצמו. הנשימה מאפשרת זרימה בתנועה וביצוע תנועות קשות ומסובכות ביתר קלות, הנשימה מתבצעת דרך האף והנשיפה דרך הפה.

 

  • ריכוזאין רגע ללא מחשבה או ללא ריכוז במהלך תרגול פילאטיס, ריכוז מסייע לנו לשמור על הגוף שלו ולהיא את המודעות כולה אל התרגול. במהלך ביצוע תרגיל מתנהל שיח פנימי בין הראש לגוף שלנו, כשבכל רגע אנו חושבים על ביצוע התרגיל בצורה הנכונה ביותר ועל דיוק התנועה. רק על ידי ריכוז נגיע לביצוע התרגיל ביכולת המקסימלית של הגוף שלנו ונימנע מפציעות שעלולות להיגרם מביצוע תרגילים ללא ריכוז והקשבה לגוף.

 

  • שליטה – כך בעצם נקראת השיטה, משמעות השליטה כעיקרון יסוד בתרגול שיטת הפילאטיס היא שליטה מוחלטת על הגוף, פיזית ומנטאלית. רק שליטה מוחלטת תביא לתרגול השיטה בצורה הטובה ביותר ולתוצאות מקסימאליות.

 

  • מרכז – ״תנועה הזורמת החוצה מתוך מרכז חזק״ – שיטת הפילאטיס מבוססת על עבודת מרכז גוף חזקה, עקרון זה אומר שכל תנועה שאנו עושים עם הידיים והרגליים יש לה השלכות על מרכז הגוף שלנו ועלינו להיות ערניים ומודעים למקור התנועה ולהשפעה שלה על מרכז הגוף. הכרת השריר המניע והשריר המייצב של כל תנועה תעזור לנו לבצע אותה ביעילות רבה יותר. ג׳וזף טוען שבכל תרגיל עלינו לערב את מרכז הגוף, ושמירה על מרכז גוף חזק היא המקור לכל תרגיל פילאטיס. פילאטיס הגדיר את מרכז הגוף כ "powerhouse".

 

  •  דיוק – חיפוש אחר דיוק התנועה מביא לאורך אינסופי של הגוף יחד עם שליטה על התנועה ותשומת לב לאיסוף מרכז הגוף, עלינו לבחון כל תנועה ולדייק אותה עד כמה שגופנו מאפשר לנו. דוק הוא חלק בלתי נפרד מהשיטה.

 

  • זרימה – תנועה זורמת מתמשכת ודינאמית. פילאטיס שם דגש על תנועתיות שיוצרת תרגול רציף וזורם, מתוך התבוננות בתנועות החיות ותנועות המבוצעות בשיטות תרגול שונות ועתיקות, מבקש פילאטיס לייצר רפרטואר תרגילים שיותר הרמוניה וזרימה תוך כדי תרגולו.

גל קספרס פנו אלינו